Retningslinjer

Børn går tur i græsset

Område Smørum huser 11 børnehuse, og hvert børnehus har sine egne unikke måder at skabe en fantastisk hverdag for børnene.

Samtidig har Område Smørum nogle retningslinjer, som går på tværs af alle børnehuse.

Retningslinjerne handler om vores fælles børnesyn, sundhedspolitik, inklusion og ressourceorienterede metoder.

Område Smørums børnesyn fokuserer på barnets ressourcer

I Område Smørum opfatter vi det enkelte barn som unikt med egne følelser, holdninger og drømme for fremtiden. Det betyder, at det enkelte barn skal involveres og have indflydelse på egen situation.

Børn udvikler sig, vokser og lærer kun i relationer med og tilknytning til andre. Det at være barn har en værdi i sig selv, og i børnelivet skal der være plads, tid og ro til at være barn.

Vi arbejder ud fra at alle børn trives og udvikler sig, når de har passende udfordringer, ser mening og oplever anerkendelse og social samhørighed i forpligtende, rummelige og givende fællesskaber.

Område Smørum møder vi barnet i øjenhøjde med ICDP

Vi møder hver dag barnet med nærhed ved at have øjenkontakt, være tilgængelig i børnehøjde og være opmærksom på barnets behov.

Ligeledes bruger vi vores krop til at yde både fysisk og psykisk omsorg, så barnet mærker nærhed og tryghed.

Alle personaler bliver uddannet i ICDP, som er en tilgang, der fokuserer på barnets ressourcer.

Inklusion og fællesskab sikrer et godt børnemiljø

Børn har som udgangspunkt altid positive intentioner. Vi er undersøgende og nysgerrige i forhold til barnets intentioner og behov og betragter altid barnet ud fra et ressourceorienteret perspektiv.

Vi arbejder også med børnesynet i den børneinitierede leg, hvor vi som fagprofessionelle hjælper og guider børnene med at sætte ord på egne og andre børns intentioner i en empatisk og positiv tone.

Fysisk og psykisk sundhed er i centrum i Område Smørum

I område Smørum arbejder vi bevidst på at skabe miljøer, hvor det gode og sunde børneliv er et let valg.

Vi har udarbejdet en sundhedsstrategi, der beskriver, hvordan vi arbejder med barnets trivsel - både psykisk og fysisk. Desuden er der en beskrivelse af forældreansvar og personalets arbejdsmiljø.

Læs Den styrkede pædagogiske læreplan

Shape Created with Sketch.