Arbejdet med overgange

Børn løber over bakkeGode og trygge overgange for børn i Område Smørum

Overgange mellem hjem og institution, mellem vuggestue og børnehave og mellem børnehave og skole skal være trygge.

Derfor arbejder vi i Område Smørum målrettet for at skabe gode overgange.

Den daglige overgang mellem hjem og dagtilbud

Hver dag oplever børn et skift mellem at være hjemme og i dagtilbud. Vi arbejder med at sikre en god overgang i disse skift ved at have et godt, trygt og tæt forældresamarbejde.

Den daglige kontakt med forældrene skaber fundamentet for, at barnet oplever sammenhæng mellem hjem og dagtilbud.

Overgang fra vuggestue til børnehave

Når børn starter i børnehave og siger farvel til vuggestuelivet, går de en ny spændende hverdag imøde.

Det er et af de første store skift i hverdagen, som børnene kan reflektere over og forstå.

I Område Smørum inddrager vi børnene i overgangen til børnehavelivet ved dels at lave glidende overgange, små ritualer omkring skiftet og ikke mindst ved at sætte ord på skiftet for barnet.

Overgang fra børnehave til skole

I område Smørum har vi et godt samarbejde mellem dagtilbuddene og Boesager- og Balsmoseskolen.

I foråret, når de største børnehavebørn er på vej til at starte i mini-SFO, kommer de på besøg på skolerne. Og alle børnene lærer en fælles sang ude i børnehaverne, som bliver et fællesskabsritual, når de starter i mini-SFO.